måndag 6 juni 2011

7. Bloggfavoriter.

Oj, glömde helt bort att jag har den där listan som jag ska skriva efter.

Men mina bloggfavoriter: På något töntigt sätt känns det lite privat att avslöja alla de bloggar jag läser
 (kan nog bero på att att jag är tokig i bloggar, spenderar så mycket tid att läsa om andra :-). Men för att inte gå in alltför mycket på vilka specifika jag läser så kanske man kan tala om varför en blogg blivit en favorit.

  • Igenkänning. Bland favoriterna ligger ju såklart kompisars bloggar, det är alltid härligt att läsa om någons liv, som man känner. Sedan kan det också vara bloggare som jag inte känner men som man ändå kan identifiera sig med på ett eller annat sätt. Där fångas jag.  
  • Inspiration. Det kan vara någon som är sjukt snygg, har en härlig humor, verkar ha ett skönt liv, eller på annat sätt fångar mig i sina tankar eller helt enkelt uttrycker sig briljant. Många av mina favoriter har något, ibland flera av dessa faktorer vilket såklart jag också vill ha. Jag konsumerar (läs knarkar) de bloggarna för att jag också vill ha en del av det livet. De är helt enkelt ganska begåvade på att göra reklam för sig själva. Och jag är som fisken på kroken.
  • Sympati. Någon gör något bra, går igenom något svårt, förändrar sig själva eller pånyttföds. Alltid lika bra, fina texter som lockar fram en av mina egna starkaste grundkänslor; sympati för andra människor.
  • Irritation. Provokation föder nyfikenhet. Inte kan jag avstå att läsa något som gör mig så irriterad att jag vill slita av mig håret. Och som ni vet finns det ju många sådana bloggar. Det blir en del nervöst kliande för min del. Äcklet sköljer över mig, men jag älskar det. Uppenbarligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar