tisdag 22 februari 2011

Dagens Dukanpepp till Lotta



Apropå luncher: Läste att du åt 2 ägg till lunch, bra proteinval men aningen lite.

Tänk såhär:

Till frukost funkar det bra men 1 proteinkälla (tex ägg), till lunch vill jag helst att du äter helst 3 proteinkällor  (tex kyckling, keso, ägg).
Till mellanmål före och efter lunch kan du gå tillbaka till endast 1 proteinkälla (några skinkbitar eller liknande) för att sedan till middagen
äta mer "matigt" igen med minst 2 proteinkällor. Alldeles ypperligt är att köpa kycklingfilé och steka i ugn tillsammans med färska örter, vitlök och chili. Lika gott till lunch som middag. Lax i ugn är också ypperligt och lätt att ta med i lunchlåda. Jag köper ofta räkor och blandar dem med äggröra och kryddor. Köttfärs är en annan bra grej, gör en egen smalvariant på köttfärssås med bara lite tomatpure och kryddor i. Fryst fisk ska man inte heller underskatta köp fiskfileer som du kokar.

Sammanfattningsvis, kombinera dina "favoritproteiner" och sätt ihop egna måltider som du tycker är de godaste

Exempelvis omelett med strimlad skinka, äggstanning i ugn med fisk, kyckling med keso och ägg, hemlagade köttbullar med keso/äggröra 

Viktigt att dieten inte blir någon svältdiet, två ägg till lunch är som sagt lite. Enligt Dukan får du äta OBEGRÄNSAT av alla de tillåtna råvarorna när du vill, hur mycket du vill glöm inte det! 

Imorgon ska jag köpa mig Dukans egna kokbok, jag ska kolla efter bra recept som kan passa dig också!

PUSSSSSSSS


1 kommentar:

  1. OMG. Ska hela din blogg handla om Dukan vill jag inte läsa mer :(

    SvaraRadera